Irodák

Buti Gergely

Irodavezető

Magasépítés

   1998-tól új üzletágként jelent meg a magasépítés, akik az összes iroda közül a legösszetettebb, leglátványosabb projekteket valósítják meg sok esetben a mélyépítő és az útépítő irodákkal karöltve. A beruházások értéküket tekintve a több tízmillióstól a több milliárdos nagyságrendig terjednek.
Az iroda működése kezdetben a mélyépítési feladatok mellett vállalt – jellemzően önkormányzati kisebb középületek építésével kezdett működni. Ennek megfelelően olyan magasépítésben jártas szakemberek kerültek a Céghez, akik ezen üzletág működésének szakmai feltételeit is meg tudták teremteni. A 2000-es évek elején kialakult gárda már mind létszámban mind szakmai tapasztalat tekintetében megalapozta a magasépítési üzletág Cégen belüli önálló szakmai működésének szükséges feltételeit. Egyre nagyobb egyre összetettebb és szakmailag is jelentősebb kihívást jelentő feladatokban tudott igy részt venni a Cég ezen a területen is.

   Az épületek funkcióját tekintve is nagy a változatosság a magasépítés terén, hiszen számos funkciót magába foglaló középületek, valamint műemléki épületek, lakóépületek, egyéb ipari épületek kivitelezését, felújítását, illetve korszerűsítését végeztük el az évek során. Első nagy volumenű munkánk a Móricz Zsigmond Színház rekonstrukciós fejlesztése volt. A magasépítés sokszínűséget tükrözik az olyan munkáink, mint például a záhonyi és a nyíregyházi MÁV pályaudvarok átépítése, a nyíradonyi tornacsarnok, valamint a beregsurányi országhatáron a kamionterminál megépítése, a tiszdobi Andrássy Kastély (konzorciumban), a hajdúböszörményi a zsinagóga, illetve a nyírbogáti általános iskola felújítása, a csengeri a buszpályaudvar, a nyíradonyi mentőállomás megépítése.

   Jól tükröződik ez a sokszínűség a helyi, nyíregyházi munkáinkban is, melyek közül kiemelkedőek a sótógyógyfürdői élményfürdő építése, majd később a Parkfürdő rekonstrukciója, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Jósa András Kórház rekonstrukciós fejlesztése, a sóstói Állatparkban kivitelezésre kerülő „Zöld piramis” (Óceanárium és Esőeredőház) és „Tarzan ösvénye”, a látogatócentrum és a hópárduc kifutó, valamint az Indiaház megépítése, a Jósa András Kórház parkolóházának kivitelezése, a Szabadtéri Színpad felújítása, a PANGEA Ökocentrum Hotel megépítése, a Júlia fürdő felújítása, a Tiszavasvári úti laktanyák barnamezős rehabilitációja, több óvoda energetikai korszerűsítése. Jelenleg a Jégkorszak attrakicója (I-III. ütem), az afrikai madárröpde építése van folyamatban.

   A magasépítő irodán belül működik a technológiai osztály, amelynek az irodán belül szakosodott feladatait jellemzően a szennyvíztisztítás technológiai létesítmények megvalósítása, valamint a magasépítési kivitelezési munkáknál az épületgépészeti és vízgépészeti (tengervíz és úszómedencék kivitelezése) valamint konyhatechnológiai munkák szervezése, irányítása adja. Az itt dolgozó kollégák nagy tapasztalattal rendelkeznek, mind a tervezési munkák bonyolításában, mint a kivitelezési, megvalósítási feladatok szakszerű irányításában szervezésében. Olyan létesítmények valósultak meg többek között mint a Nyíregyháza II. szennyvíztisztító telepének rekonstrukciója Polyákbokorban, vagy, többek között a Balkány Város, Hajdúhadház Város, Kemecse Város szennyvíztisztító telepeinek rekonstrukciós felújítása, bővítése, Apagy Város új szennyvíztisztító telep építése. A jelenleg elérhető legkorszerűbb technológiai megoldásokat is alkalmazó szennyvíztisztitó telepek megvalósításában vesznek részt kollégák.

   Az iroda szakembergárdája az utóbbi időben szintén jelentős mértékben változott. A tapasztalt szakemberek mellett több lelkes fiatal kollégával bővült a létszám, akik még a tapasztalataikat gyűjtik ahhoz, hogy megbízhatóan és pontosan tudják elvégezni az egyre összetettebb projektek megvalósítását. Az iroda jelentős saját fizikai dolgozói létszámmal is rendelkezik, akik építőmesteri és szakipari munkákat végeznek. edjhndtzjdtzj

Török Helga, a KE-VÍZ 21 zRt. projektvezetője

Török Helga

Irodavezető

Mélyépítés

A „KE-VÍZ 21” alap ágazata a mélyépítés, már a cég megalakulása óta. A munkákat tekintve akkor még a gázvezeték hálózatok, telefonhálózatok építésével is foglalkozott a cég, de a legkiemelkedőbb profilja akkor a szennyvízcsatorna hálózatok és a szennyvíztisztító telepek építése volt.

Bár a csatornázás egyenlőre háttérbe szorult, az utóbbi években a Tiszán levonuló árhullámok szükségessé tették az árvízvédelmi rendszer fejlesztését. 1998. és 2001. márciusa között ugyanis 28 hónap alatt négy rendkívüli árvíz vonult le a Tiszán. A 2001-es árvíz okozta a legtöbb kárt, mely során gátszakadás is történt 2 helyen, összesen 21 települést fenyegetett elöntés. A veszélyeztetett területről ki kellett telepíteni a lakosságot is, a védekezés napi költsége 150-200 millió Ft-ba került. Ezt követően a kormány jelentős lépéseket tett a megelőzés, vagyis a töltések fejlesztése érdekében. Ez egy új profilt hozott a cég életébe, melynek bevezetése sikeresen megtörtént és a mai napig is működik.

A szakemberek felismerték azonban, hogy nem elegendő a töltéseket a mértékadó árvízszint + 1 m-re megépíteni, hanem az árvíz szintjének csökkentésére is szükség lehet szélsőséges esetekben. A statisztikák szerint 2-3 évente kis, 5-6 évente jelentős és 10-12 évenként rendkívüli árvizekkel számolni. Mint minden folyónál, így a Tisza esetében is figyelembe kell venni azon országok védelmi rendszereit is, amelyek határosak Magyarországgal. Ukrajnában ugyanis nagymértékű töltésfejlesztéseket hajtottak végre tározók építése nélkül, vagyis az árhullám átvonul a térségen. Magyarország kormánya hosszú távra tervezve a Vásárhelyi Terv megalkotásával az első ütemben hat árapasztó tározó létesítését tűzte ki célul összesen 24 ezer ha területen, melyek az árvizek szintjét hivatottak csökkenteni -tervek szerint 60-80 cm-el – és a lét- és vagyonbiztonságot növelik.

Ezen beruházások hatalmas mennyiségű földmunkával valósulnak meg több milliárd forint értékben. Ennek első láncszeme a Cigánd-Tiszakarádi árapasztó tározó, melyet cégünk konzorciumban valósított meg.

Ugyancsak a Vásárhelyi Terv keretein belül készül el az előző munkához szorosan kapcsolódó Cigánd-Tiszakarádi tájgazdálkodási mintaterület megvalósítása, melyet szintén társvállalkozásban végeztük.

A piaci igények természetesen nagymértékben meghatározzák a mélyépítési ágazat jelenét, illetve a jövőjét. Az Európai Unió által támogatott környezetvédelem harmadik eleme a hulladékgazdálkodás fejlesztése. A közelmúltban térségünkben is zajlottak nagyarányú fejlesztések e területen, melyhez Szabolcs-Szatmár-Bereg megye összes települése, illetve néhány zempléni település, összesen 241 Önkormányzat csatlakozott. A konzorciumban megvalósított beruházás első ütemében, Nyíregyházán, Kisvárdán és Nagyecseden épültek meg a hulladéklerakó és hulladékválogató telepek.

Jelenleg az országban újabb mélyépítési fejlesztések is elindultak, ezek pedig az elavult ivóvízvezetékek cseréi. Ezek a rendszerek több ütemben épültek meg különböző anyagú vezetékekből, melyek egyike az azbesztcement cső. Ma már világosan kimutathatóak ennek az egészségre gyakorolt káros hatásai, tehát a cseréjük mindenképpen kívánatos. Társaságunk e területen is aktívan tevékenykedik.

A természeti viszonyok és az időjárás változásával még egy probléma is napvilágra került. Nevezetesen az, hogy a csapadékvíz elvezető rendszerek szintén korszerűsítésre, bővítésre szorulnak. A heves esőzések vizét a jelenlegi rendszerek nem képesek elvezetni, így azokat tervszerűen ki kell építeni. Társaságunk e területen is sikeresen jelen van.

Az iroda szakembergárdája az utóbbi időben jelentős változáson ment keresztül. Több fiatal kapott helyet, akiknek még tapasztalatot kell szerezniük ahhoz, hogy megbízhatóan és pontosan tudják végezni feladatukat. Ehhez persze a lelkesedésük és akaratuk megvan, mely a jövőre nézve biztató.

13-300x194

Aszfaltgyártás

2003-ban Nagyhalász-Homoktanyán 20.700 m2 területen átadásra került az aszfaltkeverő telep, mely a legkorszerűbb számítógéppel vezérelt telepek közé sorolható. Tartozik hozzá egy RCI 90-90/S típusú mobil törőberendezés is, így az üzletág költségtakarékos és környezetkímélő eljárással alkalmassá vált a bontásból kikerülő építési anyagok újrahasznosítására. Az aszfaltkeverő berendezéssel a technológiai receptura szerint meghatározott összetételű ásványi adalékanyagok és azok szemcséit bevonó kötőanyag összekeverésével a hengerelt melegaszfalt minden típusát gyártani lehetett.

Az aszfaltkeverő telephez kapcsolódó bedolgozó gépláncok garantálják a folyamatos minőségi-ellenőrzés mellett végzett magas színvonalú tevékenységet.

2003-ban Nagyhalász-Homoktanyán 20.700 m2 területen átadásra került az aszfaltkeverő telep, mely a legkorszerűbb számítógéppel vezérelt telepek közé sorolható. Tartozik hozzá egy RCI 90-90/S típusú mobil törőberendezés is, így az üzletág költségtakarékos és környezetkímélő eljárással alkalmassá vált a bontásból kikerülő építési anyagok újrahasznosítására. Az aszfaltkeverő berendezéssel a technológiai receptura szerint meghatározott összetételű ásványi adalékanyagok és azok szemcséit bevonó kötőanyag összekeverésével a hengerelt melegaszfalt minden típusát gyártani lehetett.

Az aszfaltkeverő telephez kapcsolódó bedolgozó gépláncok garantálják a folyamatos minőségi-ellenőrzés mellett végzett magas színvonalú tevékenységet.

2005-ben szükségessé vált a telep kibővítése, ami 13.800 m2 többlet terület hozzáadását jelentette. Így jelenleg a telep 34.500 m2 alapterületen működik. A termelékenység fokozása érdekében, a 2005-ben beszerzésre került egy INTRAME RM-200 típusú, 200 t/h kapacitású aszfaltkeverő gép, mely szintén magas fokon automatizált és számítógéppel vezérelt berendezés. Az aszfaltgyártás maximális kapacitása 100.000 t/év.

2005-ben a nagy kapacitású aszfaltkeverő mellett beszerzésre került egy újabb VÖGELE SUPER 1900 típusú, TV paddal felszerelt szintvezérelt aszfaltfiniser és a hozzá tartozó bedolgozó géplánc. Jelenleg a két bedolgozó géplánc garantálja az I. osztályú minőségű teljesítést.

Az üzletág megalakulása óta legjelentősebb kivitelezési tevékenységének az új utak építését, a meglévő útpályaszerkezetek megerősítését és rekonstrukcióját tekinti. Mindezek keretében az önkormányzati utaktól kezdve az új ipari parkok és üzletközpontok úthálózatán keresztül a városi elkerülő utakon át a hídpályaszerkezetek felújításával bezárólag vesz részt a létesítmények kivitelezésében. Az utakat hagyományos vagy a különleges követelményeknek megfelelő aszfaltburkolatokkal látja el.

Útépítés

Út-és Hídépítés

Ágazatunk 2003-tól működik, kezdetekben főleg a közműépítések utáni úthelyreállításokat, illetve az árapasztó tározókhoz és töltésfejlesztésekhez kapcsolódó töltéskoronákon megépülő aszfalt utak kivitelezését végeztük. Természetesen ezek mellett elindultak a ma már az iroda munkáinak nagy részét kitevő önálló kivitelezések is.

A főleg állami és önkormányzati pályázatokon elnyert munkáink során, jelentős útépítési beruházásokat tudtunk megvalósítani. Ezek a munkák elengedhetetlenül magával hozták az ágazat fejlesztését, bővítését. Az útépítés mellet egyre nagyobb igény jelentkezett a kerékpárutak építésére, ezért a szükséges célgépek beszerzésre kerültek, melyek segítségével hatékony munkát tudunk végezni.

A kétezres évek elején egyre több pályázatban jelentek meg az útépítések mellett a hídépítések, illetve hídfelújítások. Felismerve a lehetőséget, az út-és kerékpárút építések mellett, a hídépítési tevékenységünket is elindítottuk a kétezres évek derekán.

A kivitelezések folyamatos bővülése mellett, saját fizikai és irodai kapacitásunkat is fejlesztettük. Több projektvezető, építésvezető, valamint művezető, létesítményi mérnök, technológus és pénzügyi kolléga segíti a tevékenységünket.

A több éve/évtizede itt dolgozó szakemberek mellett akár pályakezdő fiatalok számára is lehetőség biztosítunk ennek a szakmának az elsajátítására és tapasztalatok szerzésére. Szoros kapcsolatot tartunk fenn a városunkban működő építőipari középiskolával, diákjai számára pedig nyári gyakorlati helyet tudunk biztosítani. Gyakornokaink közül többen döntöttek úgy, hogy az iskola elvégzését követően munkavállalóként helyezkednek el nálunk és folytatják a tapasztalatszerzést.

A fiatalok betanítása mellett, tapasztalt szakembereink is folyamatos képzésben vesznek részt, elsajátítva a legújabb és leghatékonyabb technológiákat.

A környezetvédelem jelentős szerepet játszik az útépítéseink során, ezért a főleg bontásokból származó anyagok újra hasznosításhoz szükséges célgépeink rendelkezésre állnak.

Főbb munkáink között szerepel a 41-es út korszerűsítése, a 4. sz. főút Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei szakaszainak korszerűsítése, Hajdúnánás városközpont rekonstrukciója, valamint a Nyíregyháza Egyház-Síp utca korszerűsítési munkái. A Győrteleki Vájás csatornahíd átépítését szintén társaságunk végezte. Új nyomvonalon építettük meg a székelyi elkerülő utat, a nyíregyházi Keleti körutat, a kisvárdai ÉK-i tehermentesítő utat, valamint Szeged térségében az M 43 autópálya kivitelezésében is részt vettünk a 3+000-9+700 km szelvények közötti szakaszon. Számos kerékpárutat építettünk megyénkben, illetve városunkban, ahol több út és csomópont kivitelezését is megvalósítottuk, mint például Nyíregyháza Nyugati elkerülő út első, második és negyedik szakaszának megépítése, a Szegfű utca 2×2 sávosra történő bővítése, illetve a Debreceni és Kígyó utcák csomópontjának korszerűsítése és számos egyéb utcafelújítások révén. Az elmúlt években kerültek megvalósításra -többségében konzorciumokban- a 471. számú főút Debrecen és Nyíradony közötti szakaszainak fejlesztési munkái, valamint kivitelezésünkben valósult meg a 48. sz. főút burkolaterősítésének munkálati mintegy 25 km-es szakaszon. Jelenleg folyamatban van a Nyíregyháza Nagykörút DNY-i szakaszának négysávosítása, a 471-es főút Debrecen belterületi 1,8 km-es szakaszának, illetve a debreceni ipari parkok fejlesztése, valamint nyíregyházi lakóutcák építése.

Részt veszünk az Észak-Alföldi régió közúthálózat fejlesztését, felújítását szolgáló program megvalósításában keretmegállapodások (2017-2020, 2020-2024 és 2021-2025) révén, melyből eddig 58 db útszakasz felújítását és 1 db hídfelújítási munkát nyertük el mintegy 10,9 milliárd Ft értékben.

Irodánk saját aszfalt bedolgozó sorokkal is rendelkezik, melyeknek a komolyabb beruházások kivitelezése sem okoz nehézséget. Üzletágunk az útépítéshez szükséges, modern és karbantartott gépparkkal rendelkezik, ezzel biztosítva a folyamatos, magas szintű minőséget.